Forum Jeden do jednego. Strona Główna
  FAQ  Szukaj  Użytkownicy  Grupy  Galerie   Rejestracja   Profil  Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości  Zaloguj 

Jak radzicie sobie z nawijaniem rurek z papieru?

Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu Forum Jeden do jednego. Strona Główna -> Szybkie pytania i jeszcze szybsze odpowiedzi
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat
Autor Wiadomość
mrRobot
Nowicjusz



Dołączył: 02 Sie 2016
Posty: 5
Przeczytał: 8 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Pon 15:09, 23 Paź 2017 Temat postu: Jak radzicie sobie z nawijaniem rurek z papieru?

Witam!
Od jakiegoś czasu grzebię coś przy projekcie własnego steno-sterlingo podobnego pistoletu. Wcześniej już podchodziłem również do PPsz i K98 więc kompletnym laikiem nie jestem, kleiłem już rzeczy z tektury modelarskiej jak i z paperu.
Niemniej jednak, mam pewien "problem" a mianowicie chodzi o rurki. Nieważne jak bym je chciał nawijać, to zawsze gdzieś po drodze kartka gdzieś "ujedzie" co skutkuje tym że na końcu nawinięta warstwa zjeżdża z oryginalnego położenia (a skoro zjeżdża z jednej strony to i z drugiej).
Najprościej zniwelować ten błąd (albo przynajmniej odrobinę go zmniejszyć) przez klejenie krótszych warstw papieru, ale wydaje mi się że trochę osłabia to rurki bo jest więcej szczelin, trzeba też więcej wycinać itd.
Czy macie na to jakiś fachowy sposób, lub robicie rurki dłuższe o np. 1cm i obcinacie ten błędny nadmiar?


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez mrRobot dnia Pon 15:10, 23 Paź 2017, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
maciek123
Użytkownik Zasłużony
Użytkownik Zasłużony



Dołączył: 18 Wrz 2012
Posty: 1518
Przeczytał: 96 tematów

Pomógł: 16 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Podkarpacie, Siemuszowa

PostWysłany: Pon 16:42, 23 Paź 2017 Temat postu:

Ja wziąłem pomysł Szlachetnego Pana Mr-bada i kiedy zwijam rurki biorę starą płytę MDF , kładę kartkę i przybijam ją dwoma szpilkami na dwóch sąsiednich rogach, później smaruję klejem i zwijam, i tak z każdą kolejną kartką. Ale czasami papier ma tendencję to fałdowania się (co mi się zdarzyło) więc zwinąłem grubiej a później zeszlifowałem do pożądanego wymiaru. Jednak wciąż nie wiem jak to jest że Panu Mr-badowi tak znakomicie to wychodzi. Very Happy

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
mr-bad
Użytkownik Zasłużony
Użytkownik Zasłużony



Dołączył: 25 Cze 2007
Posty: 14707
Przeczytał: 31 tematów

Pomógł: 62 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Brzozowica

PostWysłany: Pon 19:36, 23 Paź 2017 Temat postu:

"Jednak wciąż nie wiem jak to jest że Panu Mr-badowi tak znakomicie to wychodzi"
Ja sam nie wiem, jak mi to wychodzi... Smile A czy znakomicie... Różnie z tym bywa...
"Czy macie na to jakiś fachowy sposób, lub robicie rurki dłuższe o np. 1cm i obcinacie ten błędny nadmiar?"
Czasem i tak bywa... Ale to oszustwo będzie, bo i tak papier się w stożek ułoży.
Trzeba by sobie przypomnieć, bo dawno już nie nawijałem żadnej lufy...
Najlepiej by było jakiś "tutorial" zrobić... Kiedyś coś takiego na Spotkaniach planowałem...
Jakby to na szybko napisać...


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
maciek123
Użytkownik Zasłużony
Użytkownik Zasłużony



Dołączył: 18 Wrz 2012
Posty: 1518
Przeczytał: 96 tematów

Pomógł: 16 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Podkarpacie, Siemuszowa

PostWysłany: Pon 19:47, 23 Paź 2017 Temat postu:

Ja na swój kanał zamierzam wkrótce powrócić właśnie z poradnikami dotyczącymi podstaw jak szlifowanie, nasączanie, z czego robić repliki. Wszystko to w formie ładnie obrobionych filmów. Smile

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
mr-bad
Użytkownik Zasłużony
Użytkownik Zasłużony



Dołączył: 25 Cze 2007
Posty: 14707
Przeczytał: 31 tematów

Pomógł: 62 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Brzozowica

PostWysłany: Pon 19:49, 23 Paź 2017 Temat postu:

Trochę było tu...
http://www.jedendojednego.fora.pl/warsztat-materialy-techniki-narzedzia,5/obrobka-papieru,222-210.html#91523
Ale muszę jeszcze znaleźć tą poradę dla Pana... Smile
http://www.jedendojednego.fora.pl/warsztat-materialy-techniki-narzedzia,5/obrobka-papieru,222-120.html#45587
Czyli, skromnie reasumując...

"Jw. Zazwyczaj, jak ta rurka ma bardzo małą średnicę, nawilżam wodą karton aby do tej
rurki w środku przywarł. Ma to swoje plusy i minusy - czasem po tej wilgoci przenika
klej z wyższych warstw... Oczywiście pierwsze "okrążenie" z zakładem na zwarto ale bez
kleju. Ostatnio to nawet używałem szkolnego kleju PVP w sztyfcie. Chodzi o to w końcu
aby jakoś ten papier złapało, bo i tak rurka będzie nasączana lakierem, który jeszcze
mocniej spoi papier. Jak nawijać? Ja ostatnio nawijam rurkę na papier, tocząc ją po stole.
Od razu prasuje się papier pod spodem, ten już posmarowany klejem aby zmarszczek
nie było. Właśnie jestem na etapie klejenia fragmentu lufy lufy Mosina...
***
Raz, że zapewne całkiem papier w środku nie wysechł i pewnie dlatego nie zeszło...
Kupę rurek tak zmarnowałem z pośpiechu... Pamiętajcie, nie sztuka jak wyschnie z góry.
Warstwy papieru i Wikolu długo trzymają wilgoć w pierwszych warstwach... Szuuuuszyć!
Dwa, jak już skleję rurkę, hm, na "kopycie", nazwijmy tak umownie to na czym zwijamy,
to długo to razem wałkuję, jak ciasto. Czynność ta prostuje, ściska papier, rozprowadza
klej oraz ... luzuje nieco nowo powstałą rurkę na "kopycie". Najczęściej sama mi złazi
zaraz po sklejeniu. No i rurka szybciej wysycha, bo schnie także od środka... Smile
Oczywiście nie należy przesadzać z temperaturą suszenia. Rurki co prawda, stosunkowo
słabo odkształcają podczas tej czynności ale lepiej nie ryzykować...
***
Szlachetnemu Panu Maćkowi doradzałem zwilżanie kartonu przed zwijaniem w rurkę.
Przy pojedynczej rurce, jak najbardziej zadaje to egzamin. Papier schnąc kurczy się.
Oczywiście taki karton na rurkę nie ma ociekać wodą a raczej być lekko wilgotny.
Boleśnie się przekonałem, że sposób ten przy nawijaniu "rurka na rurce" nie sprawdza się.
Wilgoć z jednej rurki przechodzi na drugą i już się ich raczej nie rozłączy. Czyli inaczej.
Wilgoć z samego kleju Wikol zupełnie wystarczy. Klej zakupiony w wiaderku 1 litrowym
jest gęsty ale dopełniam go wodą akurat tyle ile go zazwyczaj brakuje w wiaderku.
Mieszam gruntownie, oczywiście. Taka konsystencja kleju jest zazwyczaj odpowiednia
dla wszelkich zastosowań Wikolu. Jak jeszcze zastosować dozownik z rureczką 4 mm...
I takim klejem skleiłem rurki ponownie, jedną na drugiej, tym razem bez zwilżania wodą.
Końcówka kartonu zazwyczaj buntuje się i lubi sterczeć ale trzeba cierpliwie wałkować.
To dobry sposób aby dobrze rozprowadzić klej w papierze i pozwala na swobodne
zsuwanie się sklejonych rurek z siebie czy też z rurki-"kopytka". Teraz rurki schną...
***
Wcale nie taki banał. Niech Pan spyta Naszych Papierowych Modelarzy, ile idealnych
rurek udało się im zrobić... Wink A im mniejsza średnica rurki, tym gorzej skleić...
Ale i tak sklejanie rurki z kilku warstw to faktycznie banał, kiedy sobie przypomnę
stożkową lufę czołgu z "Małego Modelarza"... Koszmar, po nocach mi się śni..."


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez mr-bad dnia Pon 20:32, 23 Paź 2017, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu Forum Jeden do jednego. Strona Główna -> Szybkie pytania i jeszcze szybsze odpowiedzi Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1


Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB Š 2001, 2005 phpBB Group
Theme bLock created by JR9 for stylerbb.net
Regulamin